cyfrowa transformacja

Cyfrowa transformacja a branża logistyczna

Digitalizacja dokumentów, postępująca automatyzacja czy blockchain to tylko niektóre z powszechnie rozwijających się trendów, które wspierają sprawne zarządzanie firmą. Pandemia koronawirusa stała się katalizatorem szybkiego rozwoju technologicznego, który w branży logistycznej poskutkował zwiększeniem świadomości potrzeby otwarcia na narzędzia cyfrowe i dostosowania się do nowych warunków. W przyszłości wszystko bowiem, co powiązane z procesami logistycznymi będzie przebiegać online. Klient wymagać przy tym będzie całkowitego bezpieczeństwa i pełnej widoczności przepływów w czasie rzeczywistym. Jak cyfrowa transformacja wpływa na logistykę? Jakie perspektywy dla branży przewidują eksperci? O tym opowiedział nam Rafał Wilk, dyrektor IT w GEFCO Polska.

Szybko postępująca cyfryzacja dokumentów

Jeszcze 20 lat temu w branży logistycznej papierowa dokumentacja była normą. Obecnie wszystko prowadzi do całkowitej digitalizacji obiegu dokumentów, która stać się ma receptą na nowoczesną organizację biznesu. Firmy coraz częściej sięgają po uproszczone i automatycznie miej wymagające rozwiązania idące w kierunku pełnej cyfryzacji. Choć mają one wiele zalet, stają się jednocześnie powodem obaw przedsiębiorców. Czy zastąpienie pieczątki i tradycyjnego podpisu cyfrową autentykacją  może być bezpieczne i skuteczne?

„Dotychczasowe doświadczenia pokazały, że całkowite odejście od papieru jest możliwe. W GEFCO e-dokumenty umożliwiają dużo szybszą, bezpieczniejszą i efektywniejszą obsługę przy rosnącej liczbie operacji logistycznych. Paperless ma szeroki wymiar - od obsługi procesów HR po zarządzanie dokumentami i komunikację z naszymi partnerami biznesowymi za pomocą e-portalu. Dzięki temu możemy efektywnie zarządzać zespołami i przepływem towarów w każdych warunkach, również w czasie obostrzeń sanitarnych, gdy część osób pracuje z domu. E-portal umożliwia szybki dostęp do szeregu dokumentów – polis, licencji, ale również preferencji przewoźników czy informacji o flocie” – mówi Rafał Wilk z GEFCO Polska.

Szybki przebieg procesu cyfryzacji dokumentów zawdzięczamy wciąż postępującej automatyzacji. Pracownik nie traci czasu na żmudnym wpisywaniu danych do systemu. Specjalista GEFCO podkreśla, że podstawą automatycznego sczytywania danych są systemy oparte na algorytmach umożliwiających uczenie się. Skomplikowane szablony faktur czy dodatkowe adnotacje nie są dla nich problemem.

Przyszłość blockchain i automatyzacji procesów

Technologia blockchain to jedno z narzędzi cyfrowych, które staje się pomocne w trakcie śledzenia każdego z procesów łańcucha dostaw. Blockchain, trwale rejestrując wszystkie transakcje, porównywana jest przez niektórych do niezniszczalnej księgi. Wszystkie z bloków, czyli identyfikowalnych i zabezpieczonych plików- połączony jest z poprzednim tworząc chronologiczny i utrwalony w licznych lokalizacjach rejestr.

Rafał Wilk z GEFCO Polska podkreśla, iż technologia blockchain w zarządzaniu i monitorowaniu łańcucha dostaw wciąż raczkuje, lecz na rynku można zaobserwować wzrost tendencji do inwestycji w jej rozwój. W logistyce umożliwi ona w pełni zautomatyzowaną weryfikację, rejestrację i koordynację transakcji, a w rezultacie znacznie uprościć funkcjonowanie globalnych łańcuchów dostaw.

W branży logistycznej znacznie bardziej popularne niż blockchain jest obecnie wykorzystywanie automatyzacji transakcji i procesów biznesowych. GEFCO Polska stale realizuje projekty pilotażowe w tym obszarze, a ich wdrażanie możliwe jest w dowolnym oddziale GEFCO na świecie.

„RPA wykorzystujemy jako narzędzie do powtarzalnych procesów wykonywanych do tej pory przez pracowników. Dotyczy to na przykład zbierania danych z różnych źródeł i generowania raportów lub zlecania robotowi weryfikacji i założenia nowego kontrahenta. Robot loguje się do różnych systemów, zbiera dane i je konsoliduje, a następnie przygotowuje raport. Jego działanie nie ogranicza się do dokumentów wewnętrznych. Nasze roboty mogą logować się do portalu klienta, pobierać zlecenia, dodawać je do systemu i rozpocząć proces obsługi. Tym samym technologia przejmuje proste i powtarzalne czynności, które do tej pory wykonywał spedytor” – mówi Rafał Wilk z GEFCO, wiodącego operatora logistycznego dla przemysłu i branży motoryzacyjnej.

Jak w przyszłości wyglądać będzie monitorowanie procesów?

Refleksja nad technologiami, które pozwalają lepiej zarządzać pracami biurowymi, skłania do pytań na temat procesów monitorowania przepływu towarów. Telematyka transportu to popularne rozwiązanie wielu firm, a nowy etap w jej wykorzystywaniu prognozowany jest na moment znacznej popularyzacji sieci 5G. Monitorowanie większej liczby operacji w czasie rzeczywistym możliwe będzie dzięki dużej przepustowości łącza przy małym opóźnieniu i zapotrzebowaniu na energię. Zainteresowanie branży logistycznej potencjałem 5G wynika z jej zapotrzebowania na sieć nowej generacji, która będzie w stanie unieść tysiące dodatkowych czujników i urządzeń podłączonych do internetu.

„Horyzont rozwoju telematyki w czasie rzeczywistym przesuwa się nadal do przodu. Pojawiają się nowe technologie, które zwiększą liczbę śledzonych procesów i pozwolą na kontrolę praktycznie każdego parametru w transporcie – cokolwiek zechcemy wiedzieć, będziemy wiedzieć. Bariera jaką jest cena produkcji urządzeń IoT również w przyszłości będzie coraz niższa” – mówi specjalista firmy GEFCO, która już dzisiaj wykorzystuje sztuczną inteligencję do optymalizacji transportów.

Wsparcie sztucznej inteligencji jest nieocenione w planowaniu dostawy dużych liczb przesyłek i chęci uniknięcia pustych przebiegów. Wyręczając człowieka w najbardziej złożonych kalkulacjach, wpiera oszczędności firm i budowanie ich przewagi na rynku logistycznym, który charakteryzuje się wysoką konkurencją.

Oczekiwania klientów kontra cyfrowa logistyka

Nowoczesne technologie przekształcają tradycyjne sposoby pracy operatorów logistycznych, ale także sprzyjają budowaniu nowych oczekiwań płynących od klientów. Konsekwencją zmian jest koncentracja rozmów na temat nowych kontraktów na integracji systemów IT czy śledzeniu przepływów w czasie rzeczywistym. Stałe wdrażanie nowych technologii i bycie świadomym oczekiwań klienta staje się priorytetem.  

„Osiągnięcie pełnej cyfryzacji procesów logistycznych jest ważnym celem, ale nie oznacza końca rewolucji technologicznej. Już teraz trwają prace nad sieciami 6G, możliwości sztucznej inteligencji są coraz większe, a bezpieczeństwo danych staje się priorytetem. Jestem przekonany, że dzięki nowym technologiom w kolejnych dekadach będziemy mogli mówić o nowej jakości zarządzania łańcuchami dostaw, która obecnie wielu osobom wydaje się trudna do wyobrażenia” – podsumowuje Rafał Wilk, dyrektor IT z GEFCO Polska.

Otrzymuj nasz Newsletter:

Copyright © 2020 Invelio.
Wszelkie prawa zastrzeżone