sprawozdanie o odpadach opakowaniowych

Kto powinien składać sprawozdanie o odpadach opakowaniowych?

Sprawozdanie o odpadach opakowaniowych jest kluczowym dokumentem, który odgrywa istotną rolę w monitorowaniu i zarządzaniu ilością oraz rodzajem odpadów generowanych przez przedsiębiorstwa. Odpowiedzialność za składanie tego sprawozdania spoczywa na szerokim spektrum podmiotów gospodarczych, zgodnie z Ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

Kto jest odpowiedzialny za raportowanie ilości opakowań?

Przede wszystkim, producenci opakowań mają obowiązek raportowania. To oni, w ramach zasady odpowiedzialności rozszerzonej producenta, muszą dostarczyć informacje na temat ilości i rodzaju opakowań wytwarzanych, przetwarzanych, wprowadzanych na rynek lub wyeksportowanych. Ponadto, przedsiębiorcy wprowadzający opakowania do obrotu, sklepy, hurtownie oraz importerzy i eksporterzy również są zobowiązani do składania sprawozdań. Szczególną uwagę należy zwrócić na firmy sprzedające torby na zakupy z tworzyw sztucznych, które są objęte opłatą recyklingową, które również mają ten obowiązek.

Rozległa lista przedsiębiorstw objętych tym obowiązkiem obejmuje także te zajmujące się wewnątrzwspólnotową dostawą produktów w opakowaniach oraz firmy wprowadzające na rynek sprzęt RTV i AGD, samochody, baterie i akumulatory. Dotyczy to także hurtowni motoryzacyjnych, sklepów spożywczych, producentów opakowań z różnych materiałów, takich jak drewno, tworzywa sztuczne, metale czy szkło.

Po co składa się sprawozdanie i do kiedy?

Sprawozdanie o odpadach opakowaniowych jest nie tylko formalnością, ale kluczowym narzędziem do monitorowania ilości i rodzaju odpadów opakowaniowych, a także skuteczności systemu gospodarki odpadami. W nim przedsiębiorcy podają informacje o ilości wytworzonych odpadów opakowaniowych oraz o sposobie ich zagospodarowania – czy zostały poddane recyklingowi, odzyskowi lub utylizacji.

Termin składania sprawozdań to do 15 marca każdego roku za poprzedni rok kalendarzowy. Przedsiębiorcy, którzy zamykają swoją działalność, mają termin do 7 dni po ustaniu działalności. Sprawozdania składa się w wojewódzkim inspektoracie ochrony środowiska właściwym ze względu na miejsce prowadzenia działalności. Przedsiębiorcy działający na terenie kilku województw składają sprawozdanie w inspektoracie, którego siedziba odpowiada siedzibie firmy.

Sprawozdanie i odpadach opakowaniowych — podsumowanie

Niezłożenie sprawozdania lub jego nieprawidłowe złożenie grozi sankcjami finansowymi, dlatego warto skorzystać z usług profesjonalnych firm oferujących kompleksową obsługę przedsiębiorców w tym zakresie. Oferują one nie tylko pomoc w przygotowaniu dokumentacji, ale również audyty i analizy, zapewniając pełną zgodność z obowiązującymi przepisami. Rzetelność, terminowość i profesjonalizm to kluczowe wartości tych firm, które pomagają przedsiębiorcom sprostać wymogom prawnym i minimalizować ryzyko nieprawidłowości w zakresie gospodarki odpadami.

Otrzymuj nasz Newsletter:

Copyright © 2020 Invelio.
Wszelkie prawa zastrzeżone