zarządzanie magazynem

Jak skutecznie zintegrować system zarządzania magazynem z innymi platformami w firmie?

Odpowiednio przeprowadzony proces integracji systemu zarządzania magazynem (WMS) przynosi wiele korzyści, niezależnie od branży. Jednak jeśli chcesz skutecznie wykorzystać możliwości integracyjne tego narzędzia, warto wiedzieć, jak przygotować się do tego procesu i jakie kroki podjąć.

Integracja systemu zarządzania magazynem z pozostałymi platformami w firmie otwiera nowe możliwości usprawnienia procesów. Wybierz elastyczne narzędzie WMS i nawiąż współpracę z doświadczonym dostawcą. Dzięki starannemu zaplanowaniu i realizacji procesu integracji zbudujesz wydajne, zintegrowane środowisko, w którym Twoja firma będzie działać o wiele lepiej.

Krok 1: Określ systemy do integracji

Pierwszym krokiem jest identyfikacja systemów, które chcesz zintegrować z WMS. Najczęściej będą to:

  • ERP (system planowania zasobów przedsiębiorstwa);
  • CRM (system zarządzania relacjami z klientami);
  • platformy e-commerce;
  • oprogramowanie księgowe.

Zastanów się, bez których z tych narzędzi Twoja firma nie jest w stanie funkcjonować na co dzień i potraktuj je priorytetowo. Jeśli nie da uda się zintegrować wszystkich systemów jednocześnie, warto zrobić to przynajmniej częściowo. Im więcej systemów obejmie integracja, tym więcej długofalowych korzyści otrzymasz.

Krok 2: Wybierz odpowiednie narzędzie WMS

Nie każdy system zarządzania magazynem nadaje się do integracji z innymi platformami. Szukaj narzędzia, które oferuje otwarte API i gotowe konektory do popularnych systemów ERP, CRM czy e-commerce. 

Dobrym przykładem jest tu Moduł WMS Avocado Packing od AvocadoSoft – elastyczne narzędzie, które można zintegrować z większością platform dostępnych na rynku.

Krok 3: Zaplanuj proces integracji i przeprowadź testy

Zanim przystąpisz do konkretnych działań:

  • określ zakres danych do synchronizacji między systemami;
  • ustal format i częstotliwość wymiany danych;
  • zdefiniuj reguły i logikę przepływu informacji;
  • wyznacz odpowiedzialnych za poszczególne etapy integracji.

W ten proces warto zaangażować doświadczonego integratora, który pomoże opracować dobry plan wdrożenia systemów. Przyda Ci się jego wiedza i doświadczenie, ponieważ specjalista z pewnością będzie wiedzieć, jakie działania warto podjąć, a czego unikać.

Natomiast przed samym wdrożeniem zintegrowanego systemu w firmie, koniecznie go przetestuj. Sprawdź, czy dane są poprawnie przenoszone między platformami i czy wszystko działa tak, jak powinno. Sprawdź też, co się stanie w przypadku awarii i czy system poprawnie się odtworzy.

Dzięki testom upewnisz się, że integracja zakończy się sukcesem. Pozwolą Ci wyłapać ewentualne błędy i wprowadzić poprawki, zanim nowy system zacznie działać w firmie na pełną skalę. Pominięcie tego kroku może narazić Cię na różne problemy wdrożeniowe.

Krok 4: Przeszkol użytkowników

Integracja WMS z innymi systemami w firmie często wiąże się ze zmianą dotychczasowych procesów i procedur. Dlatego nie obejdzie się bez zorganizowania przynajmniej kilku szkoleń dla pracowników. Upewnij się, że rozumieją nowy sposób działania i potrafią efektywnie korzystać ze zintegrowanego środowiska.

Przygotuj czytelne instrukcje i materiały szkoleniowe, które będą służyć użytkownikom także po wdrożeniu. Pomyśl też o wyznaczeniu osób, które będą służyć wsparciem i pomocą pozostałym pracownikom w początkowym okresie funkcjonowania nowego systemu.

Monitoruj na bieżąco działanie systemu, zbieraj opinie użytkowników i wprowadzaj ulepszenia. Takie podejście pozwoli Ci w pełni wykorzystać potencjał systemu i przyniesie sporo korzyści Twojej firmie.

Otrzymuj nasz Newsletter:

Copyright © 2020 Invelio.
Wszelkie prawa zastrzeżone