Nowy trend: usługi księgowe w banku

Tradycyjne biura rachunkowe muszą zmagać się z coraz silniejszą presją cenową. Już od kilku lat ich przychody są ograniczane przez konkurentów, którzy działają tylko w Internecie. O swój udział w atrakcyjnym rynku usług księgowych walczą też krajowe banki.

W 2011 roku pierwszy krok wykonał Idea Bank. Ta inicjatywa spotkała się z szybką odpowiedzią Alior Banku i mBanku. W kwietniu bieżącego roku do grona instytucji oferujących usługi księgowe dołączył ING. Po przeanalizowaniu najnowszej oferty okazuje się, że bank spod znaku lwa wybrał nieco inna strategię niż jego poprzednicy …

Większość przedsiębiorców, którzy korzystają z usług biur rachunkowych rozlicza podatek dochodowy na podstawie księgi przychodów i rozchodów (KPIR). Usługi dla takich klientów świadczy Alior, mBank oraz Idea Bank. Ostatnia z wymienionych instytucji dodatkowo może obsługiwać firmy rozliczające się w ramach ryczałtu ewidencjonowanego lub karty podatkowej (patrz poniższa tabela).

Warto nadmienić, że Idea Bank kieruje swoją ofertę również do firm, które ze względu na wymagania ustawowe lub własne preferencje prowadzą pełną księgowość. ING Bank Śląski zamierza obsługiwać tylko klientów stosujących taką formę ewidencji. Firmy korzystające z jego oferty muszą spełnić dodatkowe kryterium w postaci limitu rocznych przychodów (1,2 mln euro).

Porównanie pakietów usług księgowych, które są dostępne w krajowych bankach

Nazwa banku

(Nazwa operatora systemu księgowego)

Alior Bank

(Cloud Planet S.A.)

Idea Bank

(Tax Care S.A.)

ING Bank Śląski

(ING Usługi dla Biznesu S.A.)

mBank

(Power Media S.A.)

Rodzaj prowadzonych ewidencji

Księga przychodów i rozchodów (KPIR), kadry i płace, podatek VAT

Karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany, KPIR, pełna księgowość, kadry i płace, podatek VAT

Pełna księgowość, kadry i płace, podatek VAT

KPIR, kadry i płace, podatek VAT

Miesięczny koszt pakietu (netto)

119 zł (do 20 dokumentów/m-c, 1 zł za każdy kolejny dokument)

Karta podatkowa: od 49 zł

Ryczałt ewidencjonowany:      od 99 zł

KPIR: od 99 zł

Pełna księgowość:     od 490 zł

Kadry i płace: od 25 zł za każdego pracownika

Rozliczenie dokumentu księgowego: od 5,5 zł do 10 zł (w zależności od pakietu)

Miesięczne rozliczenie pracownika od 16 zł do 35 zł (w zależności od pakietu)

Minimalny koszt miesięcznego pakietu to 490 zł

od 80 zł

Obowiązki klienta

Wprowadzanie dokumentów do systemu księgowego on-line

Dostarczenie oryginalnych dokumentów do placówki Tax Care   lub Idea Banku

Dostarczanie zdjęć lub skanów dokumentów

Dostarczanie oryginalnych dokumentów albo ich kser, skanow i zdjęć

Dodatkowe usługi (poza prowadzeniem ewidencji)

Pomoc w rejestracji działalności gospodarczej, porady księgowe, udział w kontrolach skarbowych

Konsultacje telefoniczne

Porady księgowe

Porady księgowe

Uwagi

W przypadku droższego pakietu, który kosztuje 139 złotych miesięcznie dokumenty są wprowadzane przez księgowego (wymagane skany lub oryginały)

Droższy pakiet obejmuje 20 dokumentów/m-c, każde następne księgowanie kosztuje    2 zł

Podane ceny pakietów mogą się zmienić w zależności od liczby dokumentów

Wymagane posiadanie przynajmniej jednego rachunku bieżącego w ING Banku Śląskim

Bank obsługuje tylko klientów osiągających limit rocznego przychodu                (1,2 mln euro)

Wymagane posiadanie mBIZNES Konta

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych eBroker.pl

Banki nie są droższe od internetowych biur rachunkowych …
Wszystkie analizowane banki świadczą swoje usługi w ramach miesięcznych pakietów (patrz poniższe zestawienie). Minimalne koszty kompleksowego prowadzenia KPIR, które musi ponieść klient Alior Banku, mBanku lub Idea Banku są zbliżone do stawek proponowanych przez internetowe biura rachunkowe (np. InFakt lub SuperKsięgową).


Autor:Andrzej Prajsnar

Logo Br115x50 
www.ebroker.pl

Otrzymuj nasz Newsletter:

Copyright © 2020 Invelio.
Wszelkie prawa zastrzeżone